Websiteconversies verhogen door slim digitaal ontwerp

Laat een glansloze website geen gemiste kans worden.

Nodigt uw website potentiële klanten warm uit om meer over uw bedrijf te weten te komen of laat u hen aan de poort staan? Design speelt een cruciale rol als het gaat om aankoopbeslissingen van klanten, en met de huidige consumenten die gebombardeerd worden met meer informatie, advertenties en aanbiedingen dan ooit, moeten bedrijven echt opvallen om de aandacht van een gebruiker lang genoeg vast te houden om de verkoop te doen.

Voor veel bedrijven is het doel van een website niet alleen om te dienen als een passieve “brochure”, maar eerder om hen te begeleiden naar een aankoop of een verkoopgesprek. Hoewel het kan voelen alsof het moeilijke deel voorbij is wanneer een bezoeker op uw pagina aankomt – ze hebben u immers net ontdekt in een zee van concurrerende bedrijven – is de waarheid dat het klantentraject nog maar net begonnen is. Nu is het aan u om te bewijzen dat u het perfecte bedrijf bent om hun dringende probleem op te lossen.

De tijd die u hebt om dit te doen wordt steeds korter: Volgens inbound marketing platform Hubspot brengt de meerderheid van de gebruikers minder dan 15 seconden door op een pagina.

Wat u moet doen om gebruikers op de pagina te houden, is in theorie eenvoudig: maak uw website aantrekkelijker. Maar hoewel wat u moet doen gemakkelijk genoeg klinkt, zijn er verschillende overwegingen die moeten worden gemaakt als het gaat om het hoe erachter.

Gelukkig zijn er een groot aantal beproefde strategieën om klanten in de juiste richting te sturen, met gezonde ontwerpprincipes als basis voor alle strategieën die we hier behandelen.

 

Vermijd een pagina met te veel elementen

Volgens een diepgaande studie van Adobe over digitale inhoud zal maar liefst 38% van de gebruikers niet langer een website bezoeken die “onaantrekkelijk is qua lay-out of beeld”. Om met de woorden van de beroemde professional organizer Marie Kondo te spreken: “Een dramatische reorganisatie van het huis veroorzaakt navenant dramatische veranderingen in levensstijl en perspectief.” Op dezelfde manier kan een drastische herinrichting van een website leiden tot opmerkelijke veranderingen in het gedrag van gebruikers, omdat zij uw aanbod duidelijk verwoord en verbeterd zien. De resultaten spreken voor zich: The Weather Channel, bijvoorbeeld, verhoogde de conversie naar premium abonnementen met 225% nadat het zijn site had opgeschoond.

 

Zorg voor een duidelijke, dringende oproep tot actie

Hebt u precies vastgesteld wat u wilt dat uw gebruikers vervolgens doen, en dwingt uw website hen om die actie te ondernemen? Een duidelijke oproep tot actie is een must op elke website, of het nu gaat om “nu kopen” of (subtieler) “meer weten”. Of misschien hebt u al een oproep tot actie, maar is die voor de gebruiker te moeilijk te vinden – misschien is die begraven op een secundaire pagina, onderaan een eindeloze scroll, of gecamoufleerd door andere elementen. Vergeet niet dat de ideale plaats voor een knop voor oproepen tot actie de plaats is waar een gebruiker er waarschijnlijk op zal klikken; om precies te begrijpen waar dat is, moet u zich in de huid van uw klant verplaatsen en de huidige wijdverbreide normen begrijpen. Uit eye-trackingstudies blijkt bijvoorbeeld dat de meeste mensen webpagina’s op desktop scannen in de vorm van een “F”, wat betekent dat de belangrijkste informatie op een pagina bovenaan en linksonder moet staan.

Soms is de oproep tot actie duidelijk en zichtbaar, maar net niet urgent genoeg om de klant naar een volgende stap te leiden. Eén ding dat u moet controleren voordat u het ontwerp aanpakt, is uw websitetekst lezen door de ogen van uw klant. Heeft deze effectief hun pijnpunten aangesproken en hen overtuigd van uw expertise? Zo ja, overweeg dan designelementen toe te voegen, zoals timers in het winkelwagentje, en schaarste te creëren door aan te geven hoeveel producten er nog op voorraad zijn. U kunt zelfs overwegen de kleur rood te gebruiken om urgentie aan te geven, en eenmalige aanbiedingen in ruil voor een e-mailadres.

Gebruik contrast, herhaling, uitlijning en nabijheid

Dit zijn vier algemene ontwerpprincipes die gemakkelijk van toepassing zijn op zakelijke websites. Belangrijke informatie moet zich onderscheiden – contrasteren – van de rest van de inhoud op een pagina. Patronen maken het voor de gebruiker gemakkelijker om te begrijpen hoe hij door een pagina moet navigeren en actie moet ondernemen. Gebruik de juiste uitlijning om het oog te leiden, en groepeer soortgelijke items bij elkaar om de gebruiker te helpen informatie sneller te verwerken.

Klanten geruststellen

Uw website moet bewijzen dat uw bedrijf de beste oplossing kan bieden voor het probleem van uw klant en ook een geloofwaardigheidstest met glans doorstaan. Bedrijven kunnen certificeringen en badges gebruiken om hun authenticiteit aan te tonen, maar wees voorzichtig en gebruik alleen zeer herkenbare badges die wijzen op een wijdverbreid vertrouwen, omdat de consument van vandaag misschien wel meer beducht is voor een website met te veel iconen van derden.

Een elegante, samenhangende en volledig functionele website met originele inhoud van hoge kwaliteit creëert een aangename omgeving, en het is in deze sfeer dat we van nature geneigd zijn ons veilig te voelen en klaar om te kopen. Duidelijke afbeeldingen van producten, typvrije teksten, getuigenissen en zelfs foto’s van gelukkige mensen (idealiter geen stockbeelden) helpen het menselijk brein te begrijpen dat “ja, dit is een betrouwbaar bedrijf”.

Betrokkenheid overtroeft volume

Een trend die we vandaag de dag zien is de “eindeloze landingspagina” met verkoopteksten die maar doorgaan, maar studies tonen aan dat de lengte van een webpagina veel minder belangrijk is dan hoe boeiend de inhoud eigenlijk is. Daarom is het zo belangrijk uw doelgroep te kennen: uw publiek kan genieten van lange webpagina’s met veel tekst, en misschien zullen ze aan het eind op de koopknop drukken, of misschien krijgt uw publiek liever informatie op een meer visueel aantrekkelijke manier en een subtielere oproep tot actie. Maak weloverwogen ontwerpkeuzes door u te verdiepen in het gedrag van uw doelmarkt, door te testen en door voort te bouwen op hun feedback om te ontdekken wat zij het aantrekkelijkst vinden.

Deel dit bericht

SARAH WILSON

digital agency

Zoek op de site: