Doel en waarde
Een ontwerpsysteem is een gedocumenteerde verzameling visuele elementen, die dient als een uniforme bron van waarheid voor digitale producten zoals websites, platforms, applicaties en meer. Ontwerpsystemen worden vaak gebouwd en beheerd door speciale ontwerpteams binnen een bedrijf en bestaan doorgaans uit UI/UX-ontwerpers, front-end ontwikkelaars en digitale strategen. Het doel van een ontwerpsysteem is om uiteindelijk visuele consistentie te garanderen, de workflow tussen teamleden te verbeteren en schaalbare oplossingen te bieden voor bedrijfsgroei. Toonaangevende technologiebedrijven als Apple en Google, maar ook vooruitstrevende retailmerken als Nike en Starbucks, maken gebruik van effectieve ontwerpsystemen om een impactvolle merkervaring te garanderen op alle digitale touchpoints.
Het creëren van een ontwerpsysteem is een gezamenlijke inspanning die helpt om interne product-, engineering- en ontwerpteams op elkaar af te stemmen. Bij een succesvolle implementatie kunnen ontwerpsystemen verschillende werkstromen helpen synergetiseren en het risico van verkeerde afstemming verminderen, waardoor een bedrijf uiteindelijk tijd, kosten en middelen bespaart.
Elementen en componenten
Bij ontwerpsystemen voor het web dienen visuele basiselementen als bouwstenen voor een uitgebreidere bibliotheek van webpaginacomponenten. Deze basiselementen omvatten vaak:
1. Logo Toepassing
2. Kleurenpalet
3. Typografie
4. Afstand
5. Sizing
6. Rasterindelingen
7. Iconografie
8. Illustraties
9. Fotografie
10. Videografie
11. Interacties
12. Animaties
Met behulp van deze elementen kan een systeemontwerpteam een groeiende bibliotheek van webpaginacomponenten creëren onder één samenhangende visuele taal. Enkele van de meest gebruikte webcomponenten zijn tekstblokken, beeldblokken, videoblokken, knopstijlen, formulierstijlen en meer. Afhankelijk van de organisatie kan een ontwerpsysteem ook worden aangeduid als patroonbibliotheek, gebruikersinterfacebibliotheek of modulair ontwerp.
Proces en ontwikkeling
1. Bij het creëren van een ontwerpsysteem voor het web is de eerste stap het uitvoeren van een uitgebreide audit van de bestaande visuele taal en online componenten van uw merk. Begin met de website van uw bedrijf, maar overweeg ook andere digitale contactpunten met uw klanten, zoals klantportalen, marketingmails, sociale media en meer.
2. Organiseer uw bestaande bibliotheek van componenten en stel vast op welke visuele elementen uw team wil leunen als bron van waarheid in de toekomst. In deze stap is je doel om te bepalen welke elementen worden opgenomen, welke worden verwijderd en of het nodig is om de ontwerptaal van je merk opnieuw te bekijken en te verfijnen om de consistentie te verbeteren.
3. Documenteer alle elementen van uw ontwerpsysteem met voorbeelden in één geconsolideerd bestand, en overweeg zo mogelijk een interactieve toepassing online te bouwen. Het is gebruikelijk voor toonaangevende bedrijven om “levende” webdocumenten te bouwen voor gemakkelijke toegankelijkheid en schaalbaarheid, die een tastbaarder en iteratief formaat bieden voor intern gebruik.