Door een aantrekkelijke gebruikerservaring te bieden, heeft u meer kans op conversie en zorgt u ervoor dat uw website en merk op de lange termijn gedenkwaardig zijn. Hier zijn manieren om ervoor te zorgen dat uw bedrijfswebsite uw gebruikers online een gedenkwaardige en intuïtieve gebruikerservaring biedt.
Grondige onderdompeling in het merk
Voordat u kunt beginnen met het creëren van een effectieve gebruikerservaring, moet u begrijpen wat uw gebruiker zoekt. Waarom komen ze naar uw website en hoe kunt u hun online ervaring begeleiden en vereenvoudigen?
Een goed startpunt voor gebruikerservaringsonderzoek is het organiseren van een focusgroep of merkimmersie, hetzij met een specifieke groep consumenten, hetzij intern met belangrijke stakeholders. Deze interviewachtige groepssessies worden gebruikt om een beter inzicht te krijgen in een bepaald merkgerelateerd onderwerp. De groepen zijn idealiter klein maar divers en bevatten mensen die verschillend zullen reageren op stimuli. Sommigen kunnen zeggen dat chatbots op een website nuttig zijn bij het beantwoorden van vragen, terwijl anderen zeggen dat het te onaangenaam is. Het doel van een focusgroep is om een steekproef van meningen te genereren die de gedachten van de gehele populatie van uw doelgroep vertegenwoordigen.
Na de onderdompelingsfase van het merk is het creëren van gebruikerspersona’s een effectieve manier om uw publiek online vast te stellen. Buyer personas kunnen eenvoudig zijn, maar ze vormen de basis voor het ontwikkelen van uw unieke user journeys om een effectieve online ervaring te creëren.
Vereenvoudigd pad naar aankoop
Nadat u uw gebruikerspersona’s goed hebt begrepen, is de volgende stap het in kaart brengen van elk van hun unieke trajecten op uw website. Wat is hun startpunt? Waarheen navigeren ze vervolgens? Het is waarschijnlijk dat u uiteindelijk meerdere user journeys krijgt voor de verschillende persona’s die u creëert. Wees zo grondig mogelijk in dit proces en begrijp hoe uw website kan inspelen op elke gebruiker om een doelgericht pad naar aankoop te ontwikkelen.
Uw user journeys zijn gebaseerd op uw site-architectuur, of sitemap. Uw sitemap laat precies zien waar pagina’s zich bevinden en hoe mensen van pagina naar pagina kunnen navigeren. Door uw huidige sitemap te evalueren, kunt u mogelijkheden identificeren om pagina’s toe te voegen of te verwijderen zodat uw gebruikers sneller en efficiënter de inhoud kunnen vinden die ze zoeken.
Een blijvende indruk
Bij het bouwen van een nieuwe website wordt vaak veel aandacht besteed aan de eerste ervaring op de landingspagina. Uw doel is om uw gebruikers snel en effectief te boeien, zodat ze op uw website blijven om andere pagina’s te verkennen. Hoewel het maken van een visueel aantrekkelijke pagina belangrijk is, zijn hier manieren om online een duidelijk en doelgericht merkverhaal te vertellen:
1. Uw belangrijkste call-to-action (CTA) moet gemakkelijk zichtbaar zijn met duidelijke en beknopte berichtgeving.
2. Breng één enkele, gerichte en strategische boodschap over. Zorg ervoor dat de gebruiker begrijpt waar hij zich bevindt en wat hij van uw website kan leren.
3. Laat uw product of dienst zien en vermijd vaagheid of poeha. Flitsende teksten kunnen soms afleiden van de algemene doelstellingen van de website.
4. Gebruik authentieke getuigenissen om geloofwaardigheid en authenticiteit te creëren.
Verzamelen, testen en evolueren
Na een grondige onderdompeling in het merk, het stroomlijnen van het pad naar conversie en het optimaliseren van de gebruikerservaring van uw landingspagina, is het essentieel om uw resultaten te testen en dienovereenkomstig te verfijnen.
Het belangrijkste om te onthouden bij het optimaliseren van de gebruikerservaring is dat het een doorlopend proces is. Als uw merk blijft groeien en veranderen, moet uw website dat ook doen, wat betekent dat u nog meer gebruikersonderzoek, A/B-tests en aandacht voor de analyses moet uitvoeren.
A/B-testen verwijst naar het proces van het verzamelen van feedback en inzichten over verschillende versies of alternatieven. Zo kan de ene versie van uw website bijvoorbeeld grote, vette koppen op de homepage-held bevatten, terwijl een andere versie een aansprekende afbeelding op de homepage-held laat zien. A/B-tests kunnen helpen begrijpen welke van de twee visuals beter presteert als het gaat om verkeer, betrokkenheid en conversie.
Analytics geeft u ook een beter inzicht in uw gebruikerservaring. Nadat uw website is gelanceerd, is het nuttig om rapporten samen te stellen die uw verwachte gebruikersreizen vergelijken met de werkelijke. Kunnen uw gebruikers de inhoud vinden die ze zoeken? Hoe lang blijven ze op elke pagina van uw website? Met grondige analyses kunt u belangrijke gegevens meten om het gebruikersgedrag te beoordelen en de gebruikerservaring dienovereenkomstig aan te passen. Met goed onderzoek en een fundamenteel begrip van uw gebruikers en hun doelstellingen is de kans groter dat u een webervaring creëert die is geoptimaliseerd om verkeer, betrokkenheid en conversie voor uw bedrijf te stimuleren.